Zgodnie z rekomendacjami Prezesa UOKiK Influencer powinien oznaczać materiały reklamowe, które publikuje na swoich kanałach w mediach społecznościowych w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy. Oznaczenie powinno być widoczne zarówno dla jego stałych obserwatorów, jak i dla tych, którzy zapoznają się z jego kanałami po raz pierwszy. Obserwatorzy powinni móc rozpoznać reklamowy charakter treści na wstępnym etapie zapoznawania się z nimi, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Influencer powinien również poinformować, jaką markę reklamuje.

 

Oznaczanie dwupoziomowe
Publikując materiał reklamowy influencer może skorzystać z funkcjonalności udostępnionej w ramach platformy społecznościowej do oznaczania treści komercyjnych. Jednocześnie twórca powinien upewnić się, że informacja o reklamowym charakterze treści jest wystarczająco widoczna dla obserwatorów.
Rekomendujemy dwupoziomowe oznaczanie, czyli skorzystanie zarówno z funkcjonalności platformy, jak i oznaczenia we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału).

 

Media społecznościowe podlegają ciągłym zmianom, tak samo jak oferowane przez nie rozwiązania dotyczące oznaczania materiałów reklamowych. Nie każde zmiany muszą korzystnie wpływać na przejrzystość i czytelność oznaczeń. Tego rodzaju oznaczenia mogą różnić się w zależności od danej platformy, jej funkcjonalności czy sposobu publikowania materiałów i mogą dotyczyć formy oznaczenia, jego umiejscowienia, czy też tekstu.

 

Zatem użycie wyłącznie narzędzi oferowanych w ramach danej platformy może nie zabezpieczyć influencera (lub innego podmiotu) przed konsekwencjami za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych – zwłaszcza jeśli będzie ono niewidoczne lub niezrozumiałe dla odbiorcy.

 

CZYTELNE, JEDNOZNACZNE, ZROZUMIAŁE
Sprawdź przed publikacją materiału, czy Twoje oznaczenia są jednoznaczne i zrozumiałe. Upewnij się, czy kreacja Twoich treści (np. jasne tło) nie wpływa na czytelność i widoczność oznaczenia.
Oznaczenie materiałów reklamowych uznajemy za czytelne, jednoznaczne i zrozumiałe, jeżeli jest:
? w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania,
? wyróżniające się względem pozostałej treści,
? napisane wyraźną i wystarczająco dużą czcionką,
? w języku polskim, o ile profil jest prowadzony w tym języku,
? z użyciem określeń jednoznacznie wskazujących na komercyjny charakter publikacji.

 

Rekomendowane określenia

Materiał reklamowy
#reklama lub [reklama]
#materiałreklamowy lub [materiał reklamowy]
#współpracareklamowa lub [współpraca reklamowa]
#postsponsorowany lub [post sponsorowany]
#materiałsponsorowany lub [materiał sponsorowany]
#płatnawspółpraca lub [płatna współpraca]
#wideo #relacja #post #materiał + #reklamowy
#sponsorowany = np. #wideoreklamowe,
#relacjasponsorowana
Reklama marki XYZ
Płatna współpraca z marką XYZ
Influencer powinien również poinformować, jakąmarkę reklamuje.

 

Autopromocja
#autopromocja lub [autopromocja]
#autoreklama lub [autoreklama]
#markawłasna lub [marka własna]

 

Prezent
#prezent lub [prezent]
#podarunek lub [podarunek]
Przy publikacji materiałów z kolejnymi prezentami od tego samego reklamodawcy, zalecamy używanie określeń jak przy materiałach reklamowych.

 

Wyjątkowe przypadki m.in. zaproszenia, testy
Obserwatorzy mają prawo sami stwierdzić, czy otrzymanie zaproszenia na wydarzenie lub produktu do testowania może mieć wpływ na neutralność publikacji influencera. Należy rzetelnie poinformować ich o okolicznościach powstania takiego materiału. Twórca może uczynić to np. w opisie lub w narracji, poprzez ustne potwierdzenie tego w samym materiale (jeżeli jest to materiał filmowy lub dźwiękowy).

 

Nierekomendowane określenia
Jeśli reklamodawca wymaga od Ciebie nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych, masz prawo nie zgodzić się na współpracę. Pamiętaj, to Ty odpowiadasz za treści które publikujesz.

 

NIECZYTELNE, NIEJEDNOZNACZNE, NIEZROZUMIAŁE
Oznaczenie materiałów reklamowych może zostać uznane za nieczytelne, niejednoznaczne, niezrozumiałe, czyli wprowadzające w błąd, jeżeli jest m.in.:
– umieszczone w niewidocznym miejscu, np. na tle innego napisu, po użyciu opcji „więcej” lub „zobacz więcej”, przy krawędzi obrazu,
– w kolorze zlewającym się z tłem, | napisane niewyraźną lub zbyt małą czcionką, z błędami ortograficznymi,
– w innym języku niż polski, o ile profil prowadzony jest po polsku,
– z użyciem niejednoznacznych określeń, niewskazujących na komercyjny charakter treści np. współpraca.

 

W języku innym niż polski
#advertisement lub [advertisement]
#collaboration lub [collaboration]
#commercial lub [commercial]

 

W formie skrótowej
#ad lub [AD]
#promo lub [promo]
#spons lub [spons]
#autopromo lub [autopromo]
#rek lub [rek]

W formie niejednoznacznej (niepodkreślającej faktu uzyskania korzyści przez influencera)
#współpraca lub [współpraca]
Materiał powstał we współpracy z…

 

Przykłady
Prezentujemy przykłady rekomendowanych oraz nieprawidłowych oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych. Zastosowane sposoby oznaczania należy odpowiednio odnieść i dostosować do innych platform, niewymienionych poniżej, takich jak Facebook, Twitter, Twitch i inne.

 

 

Influencerze, sprawdź prawidłowość oznaczenia swojej reklamy wg tej listy:
Wykorzystanie funkcjonalności platformy – Jeśli dana platforma umożliwia wyróżnianie treści komercyjnych, to sprawdź, czy takie oznaczenie jest czytelne i widoczne w Twoim materiale. Zastosuj dwupoziomowe oznaczenie i oznacz materiał we własnym zakresie np. w opisie posta.
Oznaczenie komercyjnego charakteru treści – Sprawdź, czy użyte przez Ciebie określenia są jednoznaczne dla każdego odbiorcy.
Wskazanie promowanej marki – Sprawdź, czy poinformowałeś jaką markę prezentujesz.
Czytelne i zrozumiałe dla odbiorców – Sprawdź, czy wielkość czcionki lub kolor tła danego materiału nie utrudnia odbiorcy zapoznania się z oznaczeniem. Zweryfikuj, czy oznaczenia są widoczne zarówno dla osób, które odtwarzają Twoje materiały korzystając z telefonu komórkowego, jak i komputera.

 

Spotify oraz wszelkie inne platformy, które umożliwiają publikowanie materiałów audio (w formie np. podcastów).
Informacja o charakterze reklamowym danego podcastu powinna znaleźć się na początku nagrania lub bezpośrednio przed sponsorowanym fragmentem (zawierającym reklamę) oraz w opisie podcastu.

 

 

#OznaczamReklamy
1️⃣ Użyj filtra AR na Instagram i Facebook
2️⃣ Wyszukaj go po nazwie #OznaczamReklamy
3️⃣ Wyróżniaj reklamy, autopromocje i prezenty

 

Zapoznaj się z pozostałymi częściami:
Cześć 1
Część 3

 

Rekomendacje Prezesa UOKIK – PDF.