Platforma ReachBlogger to giełda, na której spotykają się sprzedający i kupujący. Przedmiotem transakcji są wpisy blogowe. Klientów na takie produkty jest kilku, a najważniejsi z nich to: firmy poszukujące nowych sposobów na promocje swoich marek i produktów, agencje pozycjonujące i PR.
Najważniejsze pytanie, z punktu widzenia blogera, powinno dotyczyć ceny. Jaką cenę mam zaproponować za wpisy na moim blogu? ReachBlogger jak każda giełda zweryfikuje Twoją cenę. Klienci będą kupować wpisy lub nie będą tego robić. Zbyt tanie i zbyt drogie wyceny będą omijane przez klientów. Zatem istotą jest znalezienie złotego środka.
Na co zwracają uwagę klienci szukając blogów do współpracy? Najważniejszy zawsze będzie zasięg bloga. Do ilu czytelników docierasz? Ile wpisów miesięcznie publikujesz? Jak promujesz swoje wpisy? Jaka jest ich, jakość? Jak Google ocenia Twojego bloga?
W ankiecie wypełnianej podczas dodawania bloga odpowiadasz na te pytania. Podajesz swój PageRank oraz liczby dotyczące odwiedzin miesięcznych i ilości postów.
Klient, który chce promować produkty będzie zwracał uwagę głównie na oglądalność miesięczną. Wyobraź sobie, że średnio Twój post dociera do 1000 osób i wyceniasz swój wpis na 50 zł. W praktyce oznacza to, że klient otrzyma reklamę w cenie 5 gr za jednego potencjalnego klienta. Ten sam budżet klient mógłby wydać np. na reklamę AdWords płacąc np. 50 gr za kliknięcie. Pamiętajmy, że kliknięcie w reklamę jest czymś innym niż oglądalność postów. Ilu z 1000 czytelników posta przeszło na stronę klienta?
Klient reprezentujący agencję SEO będzie miał inne cele. Do pozycjonowania potrzebny jest link we wpisie. Jakość linków w uproszczeniu będzie proporcjonalna do wartości Page Rank. Im wyższy Page Rank tym większa wartość linku. Bardzo dobry link dla klienta „pod SEO” ma wartość kilkuset złotych. Dla niskich wartości Page Rank wycena powinna być dwu cyfrowa.
Najczęściej będziesz spotykał się z klientami poszukującymi zarówno odpowiedniej grupy docelowej w postaci Twoich czytelników oraz dobrych linków wspierających wartość strony www klienta. Jeśli Twój blog ma dobrą oglądalność i wysoki Page Rank to możesz żądać wyższej ceny. Jeśli dopiero startujesz i Twoja oglądalność jest bardzo mała, zalecam, zacznij małą łyżeczką.
Celowo nie posługuje się tu konkretnymi liczbami. Wycena postów jest tylko i wyłącznie po Twojej stronie.
Druga strona platformy.
Jedną stronę medalu stanowią oferty od blogerów. Druga to zlecenia otwarte proponowane przez klientów, do których blogerzy mogą składać oferty. W tym miejscu znajdują się wyceny proponowane przez samych klientów. Intuicyjnie można założyć, że będą to propozycje z niższą wyceną lub z opcją rozliczenia w barterze np. poprzez wysłanie produktów do testów. Dzięki temu bloger skonfrontuje swoje oczekiwania z oczekiwaniami klientów.
Moim zadaniem jest doprowadzić do sytuacji, w której interesy obu stron zostają pogodzone i wyceny stanowią kompromis.