Podstawą udanej współpracy jest precyzyjny brief. Mając na uwadze różnice pomiędzy Instagramem, TikTokiem, YouTubem lub blogami webowymi poniżej przedstawiamy przepis na uniwersalny i skuteczny brief. Brief powinien być używany przy publikowaniu zleceń na platformie Reach a Blogger.

Może być też wykorzystywany do zawierania współprac z Katalogu ofert (w takim przypadku trzeba go umieścić w formularzu Kup teraz lub Zaproponuj cenę).
Jeśli nie posiadasz zasobów do samodzielnego prowadzenia kampanii influencerskich na platformie, możesz zbriefować Reach a Blogger. W tym celu możesz pobrać template briefu do współpracy z influencerami – link na końcu artykułu  🤗

 

Na pierwszy rzut oka tworzenie briefu może wydawać się pracochłonne. Ale tak naprawdę zaoszczędzi Ci to mnóstwo czasu. Wyobraź sobie, że musisz powtórzyć to samo kilkunastu influencerom, z którymi podejmujesz współpracę. I to w dodatku w toku wymiany pytań i odpowiedzi. Mając brief upraszczasz swoja pracę i jednocześnie podnosisz jej jakość, bo masz pewność, że zaadresowane zostały wszystkie kwestie 😊 

 

Brief składa się z następujących elementów:

 

1. Nazwa marki / produktu – na początek jako wprowadzenie krótkie przedstawienie marki i / lub produktu. Warto wskazać wartości, którymi się kieruje firma. Jeśli to agencja zleca współpracę w imieniu klienta powinno być to w jasny sposób określone.

 

2. Timing kampanii – konieczne jest wskazanie terminu rozpoczęcia kampanii, jak również czasu jej trwania. Jeśli zależy Ci na tym, żeby publikacja sponsorowana pojawiła się przed konkretną datą, to trzeba to jednoznacznie zasugerować⌛

 

3. Opis produktu – powinien zawierać główną przewagę produktową (tzw. USP) i koncentrować się na głównych benefitach produktu (najlepiej zhierarchizowanych, począwszy od najważniejszego). Jeśli materiały tekstowe, graficzne, video są obszerne, to zawsze możesz posłużyć się odnośnikami do własnej strony, GoogleDrive, WeTransfer czy DropBox i podać linki. Warto wskazać również słabości produktu. Internet jest żywy i lepiej nawiązywać interakcje z użytkownikami social mediów będąc do tego w pełni przygotowanym.

 

4. Grupa docelowa – w celu wybrania odpowiednich influencerów należy ją opisać wykorzystując dostępne kryteria geograficzne, demograficzne, psychograficzne czy wreszcie behawioralne.

 

5. Cel działania – influencer marketing może realizować kilka celów jednocześnie: budować świadomość produktu lub marki, stymulować sprzedaż, tworzyć rekomendacje zakupowe, które będą oddziaływały długotrwale w wyszukiwarkach, generować traffic, dzięki link building poprawiać pozycję Twojego e-commerce czy strony w wyszukiwarkach (SEO). Dla przykładu brand / product awareness i doraźna stymulacja sprzedaży oraz traffic, to bardziej Instagram, YouTube i TikTok. Cele rekomendacyjne, SEO, trafficowe to blogi webowe.
Na marginesie, warto projektować działania, które realizują kilka celów jednocześnie. Dzięki temu nakłady na influncer marketing są bardziej efektywne. Zalecamy monitorować efektywność w stosunku do celów dla porównania w jakim stopniu opłacalny jest influencer marketing w stosunku do adsów, mailingów, PRu czy innych narzędzi reklamowych, na które przeznaczasz budżet. W briefie warto wskazać cele kampanii. Szerzej na temat celów współpracy i możliwości jakie daje platforma Reach a Blogger możesz poczytać w publikacji 👉 Jakiego rodzaju współprace z influencerami można realizować za pomocą Reach a Blogger?

 

6. Oczekiwania – to miejsce na zawarcie wszystkich naszych wytycznych dotyczących współpracy. Jeśli zależy Ci na publikacji sponsorowanej na Instagramie, która będzie oparta na kilku zdjęciach oraz na przykład na dwóch stories, to określ to. Jeśli tekst na blogu webowym ma mieć określoną długość i zawierać dwa linki SEO i w związku z tym ma być pozostawiony w zasobach bloga bez ograniczenia czasowego, to również to określ. Jeśli zależy Ci na konkretnych ujęciach produktu na zdjęciach lub w video, to postaraj się to opisać. Jeśli wymagasz wysłania publikacji sponsorowanej do akceptacji, to poinformuj o tym oczekiwaniu. Jeśli wymagasz określonego sposobu raportowania wyników w trakcie i po zakończeniu akcji, to również to sprecyzuj. Jeśli zależy Ci na osiągnięciu określonych wyników, to wspomnij o tym. Wynagrodzenia influencerów na platformie opierają się o system fixed price. Ceny te są atrakcyjne w stosunku do innych kanałów reklamowych, a osiągane wyniki często są bardzo dobre, więc ryzyko współpracy z influencerami jest niewielkie. Można je amortyzować realizując kilka serii współprac, wyciągać z nich wnioski i w kolejnych kampaniach te wnioski stosować 😊 

 

7. Monitorowanie KPI – influencer marketing można mierzyć. Jest na to kilka sposobów. Opisaliśmy je szerzej w publikacji 👉 Jak zweryfikować efektywność publikacji influencerów podczas kampanii? Zawrzyj w briefie ewentualne informacje o rozdawanych kuponach zniżkowych czy linkach UTM – jeżeli są przewidziane 🖥️

 

8. Cena – określenie ceny to jeden z podstawowych elementów💰 Jeśli działasz na platformie Reach a Blogger, to korzystając z Katalogu ofert ceny są automatycznie podane. Jeśli korzystasz ze zlecenia, to influencerzy zgłoszą się do Ciebie z ofertami cenowymi. W przypadku zlecenia możesz korzystać przez platformę z formy barterowej. Wtedy w briefie musisz określić dokładny skład i wartość barteru. Często bywa, że płacisz influencerom za współpracę, ale wysyłasz produkty lub próbki. W takim wypadku warto to sprecyzować.

 

Przykładowy brief fikcyjnej marki kosmetycznej:

 

1. Nazwa marki / produktu – marka For Your Beauty

Kosmetyki naturalne, w tym w 100% wegańskie, jak również możliwość stworzenia kosmetyku na indywidualne zamówienie to wyróżniki FYB. Przy produkcji kosmetyków priorytetem jest troska o środowisko. Marka posiada elegancki design. Kampania jest realizowana przez agencję Digital Space.

 

2. Timing kampanii – 20.09.2021-10.12.2021.

 

3. Opis produktu – For Your Beauty: Nawilżający Przeciwzmarszczkowy Krem do Twarzy – WEGAN BEAUTY
Bogaty w naturalne wyciągi roślinne krem, to siła i moc natury, zamknięta w szklanym, ekologicznym słoiczku. 100-procentowa zawartość składników jest pochodzenia naturalnego, wegańskiego. Wymagająca dojrzała cera jest pod znakomitą opieką zarówno w dzień, jak i w nocy. Pojemność: 50 ml.
Doskonałą jakość pielęgnacyjną kremu zapewnia nowatorska formuła, w której baza kremu – zwykła woda, została w dużej części zastąpiona drogocennym, wartościowym hydrolatem z aloesu – naturalną wodą aloesową, o działaniu nawilżającym, tonizującym i wygładzającym, dzięki czemu ponad 90% składników całego kremu jest ukierunkowanych na korekcję zmarszczek. Atutem produktu jest 100% pochodzenie ze składników roślinnych. Proces produkcji oraz szklane opakowanie spełniają wysokie standardy ekologiczne. Krem ma bardzo przyjemną konsystencję i zapach. Jest produktem wysokiej jakości. Oczywiście nie jest testowany na zwierzętach. Jego potencjalną wadą może być zbyt wysoka cena w stosunku do produktów, które są częściowo naturalne, choć reklamują się tak jakby były w pełni naturalne. Natomiast cena naszego produktu w porównaniu do podobnych kremów produkowanych przez marki zachodnioeuropejskie jest konkurencyjna (około 30% niższa). Więcej informacji na temat składu, jak również zdjęcia produktów: packshoty i zdjęcia sesyjne oraz materiały video można znaleźć pod tym linkiem 👉 https://reachablogger.pl/blog/.

 

4. Grupę docelową stanowią osoby:

– kobiety w wieku 28-48 lat,

– mieszkanki największych miast w Polsce,

– głównie weganki, wegetarianki i jaroszki, ale również kobiety poszukujące nowych trendów,

– kobiety wrażliwe na tematykę eco, ochrony środowiska.

 

5. Cele – kampania ma budować świadomość produktu i jego atutów oraz stymulować sprzedaż w kanałach dystrybucji online.

 

6. Oczekiwania – do współpracy zapraszamy influencerki działające na platformach Instagram, YouTube i TikTok. Poszukujemy influencerek, które działają na jednej z wymienionych platform, dwóch lub trzech. Oczekujemy autorskich zdjęć lub nagrania video – w zależności od medium. Wymagamy akceptacji wszystkich postów przed publikacją. Prosimy o podanie zasięgu publikacji 30 dni po zakończeniu współpracy. Oczekujemy umieszczenie aktywnych linków w opisie profilu Instagram oraz w opisie video na YouTube i TikTok.
Zakładamy ponowną współpracę z influencerkami które wygenerują sprzedaż powyżej 10 sztuk produktu.

 

7. Monitorowanie KPI – wybranym influencerkom przekażemy indywidualne kody zniżkowe z rabatem 10%. Dzięki nim będziemy śledzić sprzedaż. Dostarczymy również indywidualne linki UTM, które pomogą nam w monitorowaniu ruchu.

 

8. Cena – oferujemy współpracę za wynagrodzeniem. Dostarczymy 1 egzemplarz produktu kurierem.

 

Możesz bezpośrednio briefować influencerów, kiedy działasz samodzielnie przez platformę. Tak robi większość reklamodawców. Świetnie się przy tym sprawdzi Zlecenie, które jest rodzajem briefu na Reach a Blogger, do którego zgłaszają się influencerzy z dopasowanymi ofertami. W ostatnich dniach wdrożyliśmy aktualizację Zlecenia. W związku z tym też powstał krótki przewodnik po tym jak używać Zlecenia i opcjonalnych form umożliwających jego promocję.

 

Jednak jeśli nie masz wystarczających zasobów do samodzielnego zakupu publikacji sponsorowanych przez platformę, to możesz skorzystać z naszej obsługi project managerskiej. Nasz team zaplanuje za Ciebie kampanię, będzie nadzorował jej realizację i zaraportuje wyniki. W takim wypadku briefujesz nasz zespół podając nam wyżej wymienione informacje. Przeczytaj o usługach agencyjnych Reach a Blogger, pobierz wzór briefu, wypełnij go i wyślij do nas  ☎️📧🙋‍♀️