Przedstawiamy raport z badania, do którego zaprosiliśmy reklamodawców korzystających z usług influencerów w różnych modelach zakupowych. Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2021, więc są to świeże i naszym zdaniem bardzo interesujące dane na temat rynku influencerskiego. Celem badania było spojrzenie na to jaki wpływ na rynek w Polsce wywarła pandemia, jak ten rynek się zmienił w ciągu ostatniego roku, oraz jak jest oceniana platforma ReachABlogger.pl.
Na podstawie zebranych danych wyciągamy dość ciekawe wnioski. Mamy nadzieję, że lektura raportu będzie dla Was interesującym doświadczeniem zawodowym i pomocnym źródłem danych w decyzjach biznesowych. Zapraszamy ?
Kontekst
Jeśli macie chęć zobaczyć na ile sytuacja rynkowa ewoluowała w ciągu ostaniego roku możecie zapoznać się z wynikami naszego poprzedniego badania, które opublikowaliśmy w maju 2020. Jeśli chcecie skonfronotować poniższe wyniki z tym jak wygląda rynek światowy, możecie też zerknąć na świeży raport od Influencer Marketing Hub, który opracowaliśmy dla Was na naszym blogu.
Uczestnicy badania
Na początku przyjrzyjmy się profilowi uczestników badania. To jak w imieniu swoich organizacji korzystają z influencer marketing powie nam coś o respondentach, ale również o samym rynku.
Jak klienci wyszukują influencerów do współpracy? 69,9% ankietowanych przez nas marketerów samodzielnie wyszukuje influencerów w Google lub w mediach społecznościowych. 35,6% wyszukuje ich samodzielnie na dedykowanych grupach tematycznych (najczęściej na Facebook). 27,4% robi to wciąż samodzielnie ale posługując się paltformami (takimi jak nasza). 21,9% nawiązuje współpracę z influencerami, których zna osobiście. Tylko 2,7% z naszych ankietowanych zadeklarowało wykorzystanie do tego celu wyspecjalizowanej agencji reklamowej lub domu mediowego (odpowiednio 1,4%). Należy jednak zauważyć, że część naszych obecnych ankietowanych reprezentowało właśnie agencje (21,7%) lub domy mediowe (6,8%). Natomiast nie zmienia to faktu, że udział agencji jako kanału pozyskiwania influencerów do współpracy zmniejszył się istotnie od czasu naszego ostatniego badania (wiosną zeszłego roku 10,7% respondentów wskazało na agencje i 2,7% na domy mediowe).
36,5% uczestników badania w ciągu ostatnich 6 miesięcy współpracowało z 1-2 influencerami, 27% nie współpracowało w tym okresie z żadnym influencerem, a 16,2% współpracowało z 3-5 influencerami. Co ciekawe, 9,5% klientów w ciągu ostatnich dwóch kwartałów współpracowało z dużą ilością ilnfulencerów: od 21 do 50 influencerów!
Najczęściej wybierane przez reklamodawców platformy społecznościowe to kolejno Instagram – 70,8%, Facebook – 46,2%, blogi webowe – 33,8%, YouTube – 15,4%, TikTok – 6,2%.
Reklamodawcy biorący udział w badaniu reprezentują przede wszystkim takie kategorie tematyczne jak: moda – 27,7%, uroda – 20%, edukacja – 18,5%, parenting – 16,9%, zdrowie – 16,9%, budownictwo i dom – 15,4%, architektura i wnętrza – 12,3%.
Klienci biorący udział w naszym badaniu przede wszystkim wybierają do współpracy influencerów Micro – 50,7%, Medium – 44% oraz Nano 29,3%. Z Gwiazdami współpracowało 16% respondentów, a z Superwiazdami tylko 2,7%.
“Zgodnie z badaniem Rakuten Marketing; 61% osób wchodzi w interakcję z influencerami przynajmniej raz dziennie i 87% z nich inspiruje swoje zakupy rekomendacjami influencerów. To doskonała okazja dla firm na budowanie marki i generowanie sprzedaży. Szukając twórców dla naszych klientów w 2020 roku postawiliśmy przede wszystkim na content wideo i mikroinfluencerów – są oni bardziej angażujący i cieszą się większym zaufaniem niż celebryci i gwiazdy. Wśród nich wystrzegamy się jednak twórców pracujących barterowo – ich feed niejednokrotnie wygląda jak tablica ogłoszeniowa, co wiąże się z odpornością odbiorców na przekaz reklamowy.”
Arkadiusz Stachowicz, CEO, Warszawska Grupa Mediowa
Jeśli chodzi o cele działań, to ankietowani reklamodawcy przede wszystkim aranżowali współprace służące podniesieniu rozpoznawalności produktu lub marki – 55,4% oraz stymulacji sprzedaży – 32,3%. 18,5% uczestników badania wskazało, że ich celem było tworzenie opinii o produkcie, które potem można wyszukać w Google oraz dokladnie tyle samo korzystało z usług blogerów w celu link building’u (SEO). 16,9% badanych realizowało współprace głównie w celu pozyskania trafficu dla witryny lub sklepu. O szerokim wykorzystaniu influencerów do różnych celów pisaliśmy w tej publikacji.
Uśredniona ocena profesjonalizmu influencerów, z którymi współpracował klient w ciągu ostatnich 6 miesięcy to 6,4/10. Odpowiedź dotyczy wszystkich współprac realizowanych wszelkimi kanałami.
Zmiany wywołane pandemią
Reklamodawcy w 2020 roku byli podzieleni jeśli chodzi o decyzje i inicjatywy reklamowe na rynku. nie powinno to dziwić bo szereg branż zostało dotkniętych skutkami biznesowymi pandemii, ale niektóre z nich wręcz na niej korzystały. I tak w naszym badaniu 28,4% wskazało, że wstrzymało działania influencerskie i dokładnie tyle samo zadeklarowało, że nie wprowadzało większych zmian w intesywności lub strategii współpracy z influencerami. Co ciekawe, 18,9% respondentów zwiększyło zakres działań z influencerami, a 17,6% wstrzymało działania, ale potem je wznowiło.
Jeśli chodzi o wydatki na influencer marketing w 2020, względem 2019, to 38,4% reklamodawców nie zmieniło ich wysokości. 13,7% zwiększyło je o 30%, 8,2% zwiększyło je 50%, również 8,2% ankietowanych zwiększyło je z kolei o 10%, natomiast kolejne 8,2% reklamodawców zmniejszyło je aż o 90%.
Jeśli chodzi o rok 2021 jest wyraźna intencja wzrostu wydatków. Równo jedna czwarta uczestników badania planuje w tym roku wydać o 20% więcej na influencer marketing niż w 2020, 23,6% planuje wydać podobną kwotę, prawie co dziesiąty ankietowany uważa, że jego firma podwoi w tym roku wydatki na influencer marketing, a 8,3% respondentów uważa, że organizacja, którę reprezentuje wyda o 10% więcej, 6,9% zadeklarowało wzrost wydatków na poziomie 50%, kolejne 6,9% uczestników oszacowało ten wzrost na 30%. Dominują silne deklaracje wzrostowe i to powinno rynek bardzo cieszyć ?
Procesy zachodzące na rynku
Według 40,3% naszych respondentów “W 2021 zyskają: medium, micro i nano influencerzy, kosztem: gwiazd i supergwiazd.” 34,7% uczestników badania uważa, że “Pandemia przyspieszyła digitalizację usług influencerskich i do 2025 większość usług influencerskich w Polsce będzie realizowanych za pomocą platform.”, a 30,6% uważa, że “W 2021 zyskają platformy influencerskie bazujące na niskich, transparentnych marżach.” To nas oczywiście niezmiernie cieszy i dołożymy wszelkich starań żeby skorzystać z tego przyjaznego wiatru dla platform influencerskich, zważywszy, że nasza marża jest nie dość, że najniższa na rynku (wynosi 15%), to jeszcze jest w pełni transparentna.
23,6% uczestników badania uważa, iż “ROI (zysk) ze współprac z influencerami jest wyższy niż z innych narzędzi digital media.” Odmienny pogląd ma 22,2% ankietowanych.
Firmy / marki powinny same umawiać współprace bezpośrednio z danym influencerem. Główny powód to oszczędność kosztów. Wszystkie oferty, które dostaję od agencji mają narzut od 30% do 50% w stosunku do tego jakie ceny jestem sam w stanie wynegocjować. Kampanie influencerskie (5-10 Youtuberek) o zasięgu 200 000 views plus nie licząc zasięgów na IG jest – organizujemy w Mixit raz na 2 miesiące. Ich koszt to średnio kilka tysięcy złotych netto. Kampania nam się zawsze zwraca, nawet w przypadku gdy 1 lub 2 influencerki performują poniżej oczekiwań. Efekty mierzymy ilością przejść na stronę, ale przede wszystkim użyciem kodów rabatowych.
Youtuberki od 20K do 40K followers często generują większą ilość zamówień i przychód niż o wiele większe Youtuberki o bardzo zbliżonym profilu i demografice followerów. Nam Youtube konwertuje lepiej niż Instagram, który przy współpracach z Youtberkami używamy jako uzupełnienie akcji.
Tomek Kępa, Country Manager, Mixit
Platforma Reach a Blogger poddana ocenie reklamodawców
Naszym celem jest ciągły rozwój. Podstawą do niego jest wiedza na temat tego jak oceniają nas nasi użytkownicy. Dlatego tych z respondentów, którzy korzystali z platformy zapytaliśmy o kilka kluczowych dla nas kwestii. Moglibyśmy te wyniki zachować dla siebie, ale uznaliśmy, że mogą również dla Was stanowić ciekawe żródło informacji, dlatego również je publikujemy.
Respondenci oceniają UX i funkcjonalność Panel.ReachABlogger.pl średnio na 7/10. Uznajemy to za całkiem niezły wynik i nie jesteśmy nim specjalnie zdzwieni. Na codzień z resztą badamy ten aspekt dzięki stale obecnej zakładce Hotjar.
Dla nowych użytkownków platforma może wydawać się w pierwszej chwili skomplikowana, ale pierwsze kliknięcia powinny rozwiać te niepokoje. Jesli ktoś radzi sobie robiąc zakupy na Allegro, poradzi sobie i u nas. jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się za darmo. Tutaj znajdziesz instrukcję działania platformy.
Na pytanie “Jak oceniasz ofertę platformy Reach a Blogger, czyli oferty influencerów znajdujące się na platformie?” średnia z odpowiedzi wyniosła 6,5/10. Tutaj mamy pole do poprawy, co również wynika z innego pytania (o tym poniżej). Wprawdzie nasza oferta, to już 6 700 pozycji dostępnych online. Mamy Instagramy, Facebooki, blogi webowe, YouTuby, TikToki, a także Twittery, Linkediny, Podcasty, Pintersty, Twitche, ale rozumiemy, że poszerzenie oferty to jedno z naszych najważniejszych zadań. Myśleliśmy, że posiadając szeroką ofertę w każdej kategorii: Medium, Micro, Nano, Gwiazdy jesteśmy dość mocni, że to jeden z naszych największych atutów, ale najwyraźniej nasi reklamodawcy uważają, że musimy jeszcze nad tym popracować. I zrobimy to. Właśnie ruszyliśmy z kolejnym zestawem działań w tym zakresie, aktywnie zapraszamy do współpracy kolejnych TikTokerów i TikTokerki oraz influencerów z Twitcha. Potem wdrożymy kolejne działania.
Uczestnicy badania zapytani o efektywność działań reklamowych realizowanych za pomocą influencerów, przez naszą platformę określiła ten wynik średnio na 6,7/10. Wydaje nam się, że to całkiem niezły rezultat ponieważ znamy też nieoficjalne opinie na temat skuteczności różnych narzędzi czy kanałów reklamowych (jesteśmy też ich klientem jako platforma). W zestawieniu z dość drogimi adsami Facebooka i Instagrama, Googla, Twittera czy Linkedin chyba wypadamy całkiem dobrze. Musimy pamiętać, że część klientów, zwłaszcza SMB e-commerce boryka się z wypracowaniem ROI w jakimkolwiek kanale, co zapewne kładło się cieniem na tej ocenie.
Natomiast poziom komunikacji influencerów na Reach a Blogger został oceniony średno 6,9/10. To o tyle istotna kwestia, że współpraca zaczyna się od wymiany informacji z influencerem. Minusem jest to, że część influencerów odpowiada na zapytania z opóźnieniem i podejrzewamy, że tu straciliśmy trochę na ocenie. Influencerzy również adresują podobny problem po stronie klientów. Będziemy pracować dalej nad poprawą tego aspektu po obu stronach. Prawdopodobnie też wprowaddzimy notyfikacje, które będą przypominały o potrzebie udzielenia odpowiedzi.
Zapytaliśmy również o to jak ocenany jest nasz wizerunek oraz nasza komunikacja. Tutaj średnia otrzymanych odpowiedzi wyniosła 7,4/10. Przekazaliśmy, to naszm brand heros, serdecznie podziękowali! ?
Wszelkie wzmianki, komentarze i reakcje w social media są dla nas ważne i zawsze mile widziane. Bardzo za nie dziękujemy ? Dziękujemy też przy tej okazji naszym licznym branżowym partnerom konferencyjnym z którymi współpracujemy ?
Aż 7,7/10 otrzymał nasz BOK (Biuro Obsługi Kliena). Tu koleżanki obsługujące na codzień naszych reklamodawców bardzo się ucieszyły. Szybka i jakościowa obsługa zawsze była naszym priorytetem. Ale oczywiście nie spoczywamy na laurach i dołożymy starań żeby podnieść ten wynik jeszcze wyżej ✊
W końcowej części formularza zapytaliśmy naszych reklamodawców co powinniśmy zmienić poddając pod ich głosowanie wiele różnych opcji.
Najpopulariniejsze wskazania to:
✅ poszerzyć ofertę o większą ilość ofert influencerskich – 40%
✅ poprawić prezentację ofert influencerów – 33,8%
✅ zmniejszyć ilość ofert influencerskich zostawiając tylko oferty jakościowych influencerów – 21,5%
✅ poszerzyć ofertę platformy o inne usługi reklamowe (social media, digital media, etc.) – 20%
✅ wprowadzić możliwość rozliczenia za usługi influencerów w modelu performance – 16,9%
Wiemy co mamy robić. Mimo, że mogłoby się wydawać, że pierwszy i trzeci punkt są sprzeczne ? Dla nas to bardzo cenne wskazówki. Dziękujemy serdecznie wszystkim uczestnikom badania ??
– – –
? Tutaj możesz ściągnąć artykuł w PDF
Aby przetestować zasoby naszej platformy tutaj możesz ? zasilić swoje konto
W razie pytań zapraszamy do kontaktu ☎️??♀️