Po zrealizowaniu ponad 10 000 płatnych współprac przez platformę posiadamy już dość dużą ilość danych. Na co dzień je analizujemy. Dziś chcielibyśmy podzielić się z Wami kilkoma wnioskami, które mają istotny wpływ na skuteczność w zawieraniu nowych płatnych transakcji przez Twórców. Zdecydowanie można stwierdzić, że w zawieranych transakcjach bardziej liczy się wysoka jakość wpisu niż jego niska cena. Ale o tym w drugiej części wpisu. Zapraszamy do uważnej lektury.

 
Pisaliśmy o tym już kilka razy. Podstawą w zawieraniu współprac są:
 
1. Trzy screeny przedstawiające statystyki:
– za ostatni miesiąc,
– za przedostatni miesiąc,
– za ostatni rok.
 
Wiarygodne dane odwiedzalności to dziś podstawa. Oferty z 3 aktualnymi screenami zbierają najwięcej płatnych współprac i mają średnio o 25% wyższe ceny transakcyjne niż porównywalne blogi z niepełną prezentacją statystyk. Weźcie pod uwagę, że aktualne statystyki wpływają na wyższą ocenę RaB Score (0-10), którą biorą pod uwagę Klienci przy decyzjach o wyborze odpowiednich influencerów do współpracy.
 
2. Ładna grafika Waszej oferty, to również ważna sprawa. Może to być logo bloga lub atrakcyjna prezentacja graficzna Waszego medium. W masie ponad 5 000 ofert, grafiki zdecydowanie przykuwają wzrok Reklamodawców w katalogu ofert influencerów. Oferty z grafikami zawierają współpracę około 3 razy częściej niż media bez wizualizacji. A mimo to niektóre oferty wciąż ich nie posiadają!
 
Pamiętajcie żeby również spersonalizować swoje zdjęcie profilowe (w edycji profilu). Każdy woli kupować dziś od konkretnej osoby niż od domyślnego avatara. 😉
 
3. Fajny, kreatywny, bezpośredni, ale stosunkowo krótki opis bloga i klarowna oferta to podstawa. Oferty wybierane do współpracy przez Klientów mają zwykle krótkie, ale jakościowe opisy.
 
Nasz #tip1: Oferta może być wariantowa. Pierwszy wariant to publikacja na jednym medium (na przykład blogu www lub Instagramie). Drugi wariant to współpraca obejmująca wybrane kanały Influencera jednocześnie (na przykład blog www, Instagram i Facebook). Trzeci wariant to test produktowy z autorskimi zdjęciami z produktem na wszystkich Twoich kanałach. Oczywiście w tym drugim i trzecim wypadku cena powinna być odpowiednio wyższa. Jeszcze inny wariant oferty to Twoje główne medium (Facebook lub Instagram) dopalone realizowaną przez Ciebie kampanią autopromocjną z wykorzystaniem płatnych Adsów skierowaną na post reklamowy, wg kryteriów Reklamodawcy. Możesz założyć budżet na Adsy 200-300 zł. I cena wtedy powinna być wyższa o te 200-300 zł plus opłaty pobierane przez platformę od tej kwoty. Alternatywą dla emisji Adsów jest udostępnienie swojej bazy w panelu Adsów Klientowi do emisji. To też powinno kosztować – bo za to płaci się na rynku zakupu mediów digital (50-500 zł w zależności od wielkości bazy). Możliwych opcji jest więcej, ale ciężko opisać wszystkie warianty. To nie jest konieczne. Opisanie przez Was 2-4 wariantów pokaże, że jesteś elastyczny/a, a z Klientem przecież zawsze możecie uzgodnić jeszcze inny zakres współpracy. Pamiętaj przy tym, że wszystkie opłaty powinny przechodzić przez Reach a Blogger (tutaj więcej na ten temat).
Dobry opis bloga i oferty zwiększa szansę na współpracę o około 30%.
 
4. Wysoka ocena po wcześniejszych współpracach czyli nasze „5 gwiazdek”. Influencerzy, którzy mają wysokie oceny zdobywają oferty ok. 2-krotnie częściej niż twórcy, którzy tych ocen nie mają oraz około 3,5-krotnie częściej niż Influencerzy z niskimi ocenami. Czy kogoś to dziwi? Chyba nie powinno. Podobne kryteria przyjmujemy podejmując decyzje o zakupie produktów na popularnym portalu aukcyjnym, gdy kupujemy produkty.
 
Nasz #tip2: Wykonaj punkty 1-3, zrób cenę promocyjną żeby zdobyć pozytywną ocenę lub oceny i działaj wg. swoich normalnych stawek mając na uwadze jakość. Klienci oceniają Twoją pracę głównie w następujących kategoriach: jakość kontentu, szybkość realizacji, efekty działań. Staraj się być wszędzie 5/5. Dobre oceny w panelu Reach a Blogger to podstawa kolejnych współprac. Pamiętaj przy tym, że aby zrealizować jakościową współpracę musisz uzgodnić odpowiednią cenę, która pozwoli Ci poświęcić wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie poprawek, raportowanie wyników, itp. Jeśli cena będzie za niska, jakość Twojej pracy i całego procesu może ucierpieć. A Klienci oceniają współpracę szerzej. Wymaga to odpowiednich nakładów Twojej pracy i dlatego też odpowiedniej ceny.
 

 
Ta powyższa lista to „must have” jeśli chcecie zdobywać płynnie zlecenia od Reklamodawców. Ale to jednak nie wszystko. Jeśli cena będzie z kolei za wysoka, to duża szansa, że będzie „blockerem” dla Klientów. Wprawdzie współprace za kilka tysięcy złotych zaczęły się sprzedawać na Reach a Blogger w zeszłym roku (to już jest to dla nas sukces), to wciąż kropelka w morzu ponad 10 000 transakcji. Oczywiście bardzo nam zależy na tym, żeby współprace za kilka i kilkanaście tysięcy złotych stały się bardziej popularne, ale przed nami jeszcze sporo pracy w osiągnięciu właściwej skali tych współprac. One się sprzedają, dynamika wzrostu jest duża, ale to są dziesiątki transakcji w tych kwotach, a nie setki czy tysiące. Natomiast z przyjemnością obserwujemy, że największy wzrost wolumenu transakcji jest wśród tych w przedziale cenowym 250-500 zł. W latach 2016-2017 najszybciej wzrastała ilość współprac w przedziale 150-250 zł. Rosną jednak wymagania Reklamodawców co do jakości, efektywności współpracy – a wraz z nimi rośnie cena. Klienci cenią również swój czas zainwestowany we współpracę z Twórcami (składają się na to ustalenia korporacyjne, wyszukiwanie influencerów, uzgodnienia odnośnie współpracy, ocena efektywności i raportowanie wyników). Wolą ten czas zainwestować w pewne źródła.
 
Wnioski? Podnoście jakość swoich ofert, podnoście jakość współpracy, rozwijajcie swoje kanały, ale przy tym nie walczcie zbyt niską ceną! Wasza praca powinna odpowiednio kosztować. W trakcie negocjacji cenowych z Klientem raczej starajcie się dosprzedać aktywności niż obniżać cenę. Przede wszystkim dostarczajcie argumentów dlaczego dany budżet jest konieczny żeby przeprowadzić jakościowe działania, wymieńcie wszystkie, nawet najbardziej oczywiste składowe Waszej pracy i postarajcie się przekonać, że warto zapłacić katalogową cenę. Ew. upusty raczej niech będą symboliczne. Zadbajcie przy tym o dobrą atmosferę podczas negocjacji. Z naszych obserwacji wynika, że te które odbywają się w sympatycznej atmosferze znacznie częściej przekładają się na współpracę niż porównywalne oferty, w których podczas negocjacji występowało napięcie.
Z obserwacji rynkowych wynika, że influencer marketing staje się oczkiem w głowie marek, agencji, platform e-comemrce, staje się masowo pożądaną techniką reklamową. Wszystko wskazuje, że będzie trendem przez najbliższe lata. To jest Wasz czas. Na tle rosnących cen reklam Facebook’a i Google’a, Wasze oferty są atrakcyjne cenowo i jakościowo.
 
Jeśli chcecie zaryzykować i dać coś od siebie wiedzcie, że:
 
5. Zakup pierwszeństwa na liście Twórców w bardzo dużym stopniu zwiększa szansę na współpracę pod warunkiem, że 4 powyższe czynniki są spełnione oraz, że cena jest odpowiednia i niższa niż 1 500 zł. Z naszych obserwacji wynika, że takie oferty promowane przez Blogerów zdobywają Klientów prawie 3-krotnie częściej niż te niepromowane. Może warto zatroszczyć się o powyższe czynniki i zaryzykować miesięczną autopromocję medium? 😉
 
Dla wyjaśnienia: wpływ autopromocji na oferty powyżej oferty cenowej 1 500 zł jest niestety znacznie mniejszy – wybór ofert powyżej 1 500 zł jest jeszcze bardziej staranny, jest ich mniej i dlatego mniej zależy od autopromocji.
 
6. Umieszczanie przycisków i linków autopromocyjnych (dostępne w zakładce „Twoje media” -> „Wypromuj ofertę”) w Waszych mediach, które linkują bespośrednio do Waszych ofert na platformie, zwiększa szansę na sprzedaż o około 60%. Z naszych obserwacji wynika, że dziś Reklamodawcy, zwłaszcza w przypadku większych kampanii, mają mało czasu na ustalenia i zakup usług, które coraz częściej kupujemy przez aplikacje (Booking.com. Uber, AirBnB, Pyszne.pl, Booksy, Wizzair, itp.). Zwyczaje z rynku konsumenckiego przekładają się na B2B. Reklamodawcy wolą oferty widoczne jak na dłoni z opcją „kup teraz”. Umieszczanie przycisków promujących na Waszych kanałach przyspiesza więc w ten sposób proces zakupu publikacji.
 
Reasumując, nie namawiamy, ale poddajemy pod rozwagę wstawianie buttonów i linków autopromocyjnych na Twoje kanały. Warto przetestować przez kilka tygodni lub miesięcy. Jeśli uznasz, że to nie realizuje Twoich założeń, zawsze możesz je szybko usunąć.
 
Powodzenia, udanych transakcji. Rozwijajmy się razem!