Jakie są najważniejsze trendy kształtujące rynek influencerski w 2022 roku? Podsumowaliśmy dla Was strategiczne konkluzje z najnowszego raportu Influencer Marketing Benchmark Report 2022. Raport zawiera analizę takich zebraną wśród około 2000 specjalistów marketingowych, przedstawicieli marek oraz agencji marketingowych. Przeprowadzone badanie pozwoli nam spojrzeć szerzej na przewidywania na przyszłość i rozwój marketingowej branży. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania komunikacji marketingowej, zapoznaj się z raportem.
W ostatnich latach aktywność marketingowa wielu marek skupiła się wokół mediów społecznościowych, tworząc przedsiębiorstwom nowe możliwości, dywersyfikując komunikację marketingową na różne kanały. Poniżej przedstawiamy wnioski z raportu. Link do pełnej wersji raportu w języku angielskim znajdziecie na końcu tego artykułu.
1️⃣ Wartość influencer marketingu w dobie COVID-19
W tym roku po raz kolejny odnotowaliśmy zwiększenie udziału influence marketingu na rynku, pomimo początkowych obaw, że może ulec osłabieniu z powodu pandemii. Statystyki przedstawiają zwiększenie swego udziały w rynku. Porównując badania z tamtego roku rzeczywisty i szacowany marketing znacznie się rozwinął w ostatnich latach. Koronawirus przyspieszył ten wzrost w 2020 i 2021 r., który według szacunków utrzyma także w 2022 r.
Pomimo pandemii, wartość branży influencer marketing ma wzrosnąć w tym roku do 16,4 miliarda dolarów.
2️⃣ Rozwój rynku platform influencerskich
Na rozwój branży influencer marketingu duży wpływ miał szacowany 9% wzrost wykorzystania narzędzi do blokowania reklam. Ponieważ branża influencer marketingu “dojrzała” do jakościowej współpracy – przyciągnęła narzędzia i platformy wspierające, aby uprościć proces zawierania współprac. Stąd też rosnące zainteresowanie marketplace’ów, umożliwiających wyszukanie i pozyskiwanie influencerów do promowania produktów lub usług danej firmy. Wydaje się, że czasy robienia wszystkiego organicznie – minęły.
Dla nas to ogromny powód do zadowolenia, ponieważ platforma Reach a Blogger wpisuje się w ten trend. Korzystając z okazji polecamy do przejrzenia nasz Katalog ofert.
3️⃣ TikTok epicentrum Generacji Z
Kiedy szukasz influencerów do promocji swojej marki, będziesz chciał skupić się na tych influencerach, których docierają do Twojej sprzedażowej grupy docelowej. W tej sekcji przedstawiamy wiekowe statystyki, użytkowników niektórych portali społecznościowych.
TikTok szturmem podbił Generację Z. Tak więc, jeśli chcesz sprzedawać do pokolenia Z, powinieneś szukać influencerów TikTok, z którymi możesz współpracować.
Jak widać z powyższych danych, największymi miłośnikami Instagrama są osoby w wieku 25-34 lata, a następnie 18-24-latki. W obu przypadkach więcej kobiet niż mężczyzn korzysta z Instagrama.
Pod pewnymi względami YouTube jest bardziej pasywny niż Instagram czy TikTok. Filmy z YouTube są często oglądane w taki sam sposób, w jak w przypadku tradycyjnego telewizji. Ten trend jest szczególnie widoczny w przypadku milenialsów (najbardziej ukochanej grupy wiekowej na Instagramie). Męscy milenialsi stanowią prawie 20% wszystkich widzów YouTube.
4️⃣ Wskaźniki zaangażowania influencerów
Najnowsze dane pokazują lepsze wskaźniki zaangażowania w przypadku mniejszych influencerów niż dla supergwiazd mediów społecznościowych. Wynika to z dość oczywistych powodów; popularnym influencerom znacznie trudniej jest odpowiedzieć na każdy komentarz i nawiązać z każdym obserwującym taką samą relację, jak mniejszym Instagrammerom.
Chociaż większość sieci społecznościowych odnotowała stopniowy spadek zaangażowania w posty organiczne w ostatnich latach, wskaźnik zaangażowania na TikTok jest wysoki na wszystkich poziomach wielkości kont.
5️⃣ Najczęściej wspominane marki w social media
Zara była najczęściej wymienianą marką na Instagramie w 2021 roku. Oczywiście pomogło to, że prawie 100 000 influencerów oznaczało markę, a łączny zasięg wynosi ponad 2 miliardy ludzi.
TikTok również zaobserwował interesujący trend obejmujący wiele marek w 2021 roku. Serwis Netflix był najczęściej obserwowaną marką na platformie TikTok.
Korzystając z okazji polecamy zerknąć na nasze oferty TikTok.
6️⃣ Wartość współprac z influencerami w handlu społecznościowym
Od kilku lat sprzedaż w mediach społecznościowych stale rośnie, a wiele osób woli robić zakupy w domu, korzystając ze swoich telefonów. W rezultacie szacuje się, że wartość sprzedaży w social commerce osiągnie 958 miliardów dolarów w 2022 roku, potencjalnie osiągając 2,9 biliona dolarów do 2026 roku.
7️⃣ Zdecydowana większość respondentów uważa, że influencer marketing jest skuteczny
Ze względu na rosnącą jakość contentu współprac; nieco ponad 90% respondentów uważa, że influencer marketing jest skuteczną formą marketingu. Większość partnerstw marketingowych z influencerami działa i jest korzystna dla wszystkich stron.
8️⃣ Rozliczanie współpracy z influencerami; wygrodzenia finansowe czy darmowe produkty/usługi?
W tym roku nastąpiła wyraźna zmiana odpowiedzi na to pytanie. Wcześniej liczba współprac opartych na barterze, przewyższała liczebnie te, które rozliczane były za pomocą płatności finansowych. W tym roku tyle samo respondentów przyznało, że wypłaca pieniądze influencerom, co daje im darmowe produkty.
Na Reach a Blogger możesz realizować współprace barterowe. Aby rozpocząć taki projekt należy dodać Zlecenie (koszt 30 zł netto) i wybrać opcję barteru. Warto takie zlecenie poprzeć mailingiem (koszt 100 zł netto). Dzięki mailingowi można uzyskać większą ilość zainteresowanych influencerów.
Podczas gdy więcej marek jest skłonnych zapłacić influencerom za swoje usługi marketingowe, 34,4% to wciąż stosunkowo niski odsetek. To prawdopodobnie wskazuje, ile firm współpracuje z mikro- i nano-influencerami.
9️⃣ Znaczny wzrost znaczenia platformy Instagram w marketingu sieciowym
Instagram poprawił swoją popularność w ciągu 2021 roku i był wykorzystywany przez 79% naszych respondentów do influencer marketingu. W ubiegłym roku zaobserwowaliśmy znaczny wzrost wykorzystania TikToka. W tym roku utrzymał swoją popularność, nieznacznie wzrósł do 46%, ale spadł do pozycji trzeci.
W zeszłym roku Facebook zyskał na popularności jako kanał marketingu influencerów, a połowa marek realizowała kampanie na Facebooku. Być może aktualnie Facebook nie ma już tak wielu rokujących Supergwiazd wśród influencerów, ale nadal jest popularny, szczególnie wśród starszych odbiorców.
Polecamy oferty naszych Micro, Nano i Medium influencerów.
? Marki stosunkowo łatwo znajdują odpowiednich influencerów
Tylko 16% ankietowanych twierdzi, że znalezienie influencerów jest bardzo trudne. To spadek o 6% w porównaniu do poprzedniego roku. Ogólne napiętnowanie złych praktyk niewątpliwie sprawiło, że firmy stały się ostrożniejsze przy wyborze influencerów, z którymi współpracują. Natomiast procent osób deklarujących, że jest łatwo o odpowiedniego influencera, spadł z 22% do 16%.
Być może najlepszym sposobem na przyjrzenie się tej statystyce jest to, że 79% nie uważa, że znalezienie odpowiednich influencerów jest bardzo trudne. Marki czerpią korzyści z posiadania większej liczby platform i innych narzędzi do odkrywania automatyzacji influencer marketingu.
Niektóre marki wciąż mają trudności ze znalezieniem odpowiednich influencerów, być może dlatego, że nie chcą płacić za odpowiednie narzędzia lub platformy. Ta statystyka sugeruje, że platformy influencerów nadal muszą lepiej radzić sobie z marketingiem swoich usług. Ponadto nadal istnieją potencjalni klienci, którzy potrzebują pomocy w odkrywaniu i docieraniu do potencjalnych influencerów.
1️⃣1️⃣ Zaangażowanie/kliknięcia nadal najważniejszymi kryteriami oceny influencerów
Okazało się, że 53% respondentów uważa, że influencer marketing jest skalowalny w swoim ekosystemie marketingowym. 39% respondentów oceniło zaangażowanie lub kliknięcia jako najważniejsze kryterium (tak samo jak w zeszłym roku). 23% wybrało content (w porównaniu do 24,5% w zeszłym roku), a 21% za najważniejsze uważa liczbę wyświetleń.
Chociaż tylko 23% twierdzi, że rodzaj/kategoria treści jest najważniejszym kryterium, odsetek ten może być zaniżony. Większość marek rozpoczyna poszukiwania influencerów właśnie od zawężenia grupy odbiorców.
1️⃣2️⃣ Oszustwa influencerów nadal budzą niepokój respondentów, ale mniej niż w przeszłości
Znacznie mniej respondentów doświadczyło oszustw influencerów niż wcześniej. Chociaż liczba firm, które martwią się oszustwami, spadła tylko w niewielkim stopniu, w ciągu ostatniego roku odnotowano znaczny spadek liczby oszustw typu influencer (rok temu 68% respondentów przyznało się, że doświadczyło oszustwa, w tym tylko 38%).
1️⃣3️⃣ Mierzenie ROI – jako największe wyzwanie reklamodawców
Mierzenie ROI i wyników kampanii jest obecnie największym wyzwaniem dla tych, którzy prowadzą kampanie we własnym zakresie.
W tym roku zauważyliśmy zmianę; – 28,1% zdecydowało się na mierzenie ROI i wyników kampanii (wzrost z 23,5% w porównaniu do zeszłego roku). Tradycyjnie największym wyzwaniem było; znalezienie odpowiednich influencerów do udziału w kampanii. Jest to zauważalny spadek.
Ta stopniowa zmiana jest prawdopodobnie, spowodowana większym zainteresowanie platform marketplace z influencerami.Jeżeli jesteście zainteresowani, tutaj możecie zapoznać się z pełną wersją raportu:Inne ważne obszary budzące niepokój obejmowały zarządzanie umowam (14%), ograniczenia czasu (13,3%) oraz rozliczaniem płatności za pracę twórczą (8,3%).
Jeżeli jesteście zainteresowani, tutaj możecie zapoznać się z pełną wersją raportu:
? Influencer Marketing Benchmark Report 2022.
A my niebawem podzielimy się wynikami naszego własnego badania, dotyczącego polskiego rynku.?
Jeśli nie masz konta na platformie Reach a Blogger: zarejestruj się za darmo i przetestuj nas.