Być może nie ma nic prostszego niż założenie bloga. Być może nie ma nawet nic łatwiejszego od napisania na nim od czasu do czasu paru zdań. Przed rozpoczęciem zamieszczania wpisów na blogu zadaj sobie jednak parę pytań. Czy chcesz, żeby Twoje posty przyciągały i angażowały coraz to nowych użytkowników? Czy myślisz też o zarabianiu za pomocą bloga? Jeżeli tak, wykonaj tych 5 prostych kroków zanim przystąpisz do tworzenia i publikowania Twojego contentu.
1. Precyzyjnie określ, o czym zamierzasz pisać
Już przed założeniem bloga zdecyduj, co będzie stanowić jego przewodnią myśl. Nie będziesz raczej pisać o wszystkim, co przyjdzie Ci do głowy. Z pewnością więc pomocne będzie pytanie “Dlaczego założyłem ten blog?”. Jeśli znasz już dokładnie swoją motywację do jego prowadzenia, określiłeś zakres wiedzy, którą zamierzasz się dzielić, zastanów się, czym się wyróżnisz spośród setek blogów o podobnej tematyce.
2. Określ USP (Unique Selling Proposition) swojego bloga.
Rozważ, czy chcesz, aby Twój blog powtarzał te same treści, które już w tysiącach różnych odsłon krążą po sieci? A może zamierzasz położyć akcent na konkretny, w jakimś ujęciu szczególny aspekt zagadnienia, po którym będziesz się poruszać? Znajdź niszę, odkryj przed użytkownikami nieeksploatowane dotąd przez nikogo obszary i zyskaj zainteresowanie węższej grupy docelowej. Owszem, w ten sposób możesz nie porwać mas. Zyskasz za to grono wiernych i zaangażowanych followerów.
3. Zadbaj o stronę wizualną.
Pamiętaj, że zdecydowana większość osób, które odwiedzają Twój blog, to wzrokowcy. To oznacza, że otrzymujesz dodatkową możliwość pozyskania ich sympatii. Już przed “uruchomieniem” bloga zastanów się, jakiego typu grafikę będziesz publikować w poszczególnych postach. Może nawet masz pomysły na różnego rodzaju graficzne wykresy, ciekawostki bądź też budzące zaciekawienie infografiki. Ważne, żeby ich tematyka była powiązana z treścią Twoich publikacji. Nie zapomnij też o miłym dla oka layoucie. To ważne, aby osoba odwiedzająca Twój blog czuła się miło i przyjemnie. O tym, co ważne przy projektowaniu bloga pisaliśmy już tutaj.
4. Zaplanuj częstotliwość publikacji.
Zarówno osoby obserwujące Twój blog, jak również wyszukiwarka Google, wysoko cenią sobie regularnie aktualizujące się strony. O tym już tu było, ale warto to powtórzyć – planuj publikacje na blogu na kilka wpisów do przodu. Doskonałym sposobem na podtrzymanie dobrej formy blogowania jest – rzecz zapewne oczywista – regularne pisanie.
5. Określ swoje blogerskie “ja”.
Za moment przedstawisz się swoim potencjalnym czytelnikom. Zanim to jednak zrobisz, spróbuj “zaprojektować” swoją sylwetkę. We wpisie powitalnym opowiedz krótko kim jesteś i dlaczego zdecydowałeś się prowadzić ten konkretny i jedyny w swoim rodzaju blog. Nie szczędź informacji ani o sobie, ani o Twoich zainteresowaniach, o ile wiążą się bezpośrednio z tematyką przyszłych postów. Tak zyskasz wiarygodność oraz zwyczajne ludzkie oblicze w sieci. Dodaj jeszcze parę słów o tym, o czym zamierzasz pisać w najbliższej przyszłości i oczywiście spełnij wkrótce tę obietnicę.
Jak zauważyłeś, zakładanie bloga, to w dużej mierze sztuka planowania. Jasne określenie celów i stworzenie konkretnej strategii to właściwie jedyny sposób nadania wyrazu i charakteru Twojej platformie. Zaangażuj się zarówno w całościowe projektowanie strony, jak również w pracę nad postrzeganiem Twojego „ja” w sieci. Jeśli zatem marzysz o coraz to nowych i zaangażowanych followerach, zaprezentuj się przed potencjalnymi obserwatorami jako osoba energiczna, zaangażowana i pomocna.