Blog marketing w dobie adblocków

Czyli, jak obejść blokowanie reklam?

Block Ads word on white keyboard - Security Concept

Blog marketing w dobie adblocków

W Polsce blokuje się za pomocą Adblocków 42% treści reklamowych (dane za OnAudience.com) i stosuje je ponad 38% użytkowników (dane za Digital News Report 2016). Jak efektywnie dotrzeć z przekazem reklamowym mimo stosowanych przez internautów zabezpieczeń? Rozwiązaniem jest blog marketing. 

O tym, że w Polsce stosuje się Adblocki na masową skalę słychać już od 2-3 lat. Ilość użytkowników, blokujących za pomocą wtyczek reklamy statyczne, rośnie z miesiąca na miesiąc i coraz częściej blokery pojawiają się również w mobile (co do niedawna było rzadkością).

Na tle Europy, jesteśmy jednymi z najbardziej zirytowanymi reklamą konsumentami, przy czym blokujemy reklamy w całości – nie dywersyfikując mediów i źródeł. Co ciekawe, z analizy Cloud Technologies wynika, że to użytkownicy blokujący reklamy statyczne generują więcej odsłon (za 39,6% odsłon w e‑commerce odpowiedzialni są użytkownicy blokujący reklamy). Zatem każdy utracony przez Adblock użytkownik, to dla reklamodawcy większa strata.

Czy można obejść blokowanie reklam? Tak, by dotrzeć do ponad 1/3 użytkowników, którzy nie widzą naszego przekazu reklamowego?

Anti-Adblock Killer nie jest rozwiązaniem

Czy, skoro internauci blokują reklamy, stosowanie takich narzędzi jak Anti-Adblock Killer (który wykrywa stosowanie przez usera Adblocka i ogranicza mu dostęp do serwisu do momentu wyłączenia adblocka na danej stronie) może być antidotum?

Niekoniecznie. O ile jest to remedium dla serwisów internetowych (które otrzymują świadczenia za wyświetlone reklamy), o tyle dla potencjalnego reklamodawcy prezentowanie reklamy osobom, które zostały zmuszone do wyłączenia adblocka nie ma większego sensu. Taki użytkownik jest dodatkowo zirytowany faktem tego, że się nim „manipuluje” i zamiast otwartości na przekaz prezentuje względem niego postawę wrogą, która może doprowadzić do wykształcenia się negatywnej opinii na temat produktu czy marki.

Umieszczanie reklam z wykorzystaniem Anti-Adblock Killera może zatem zaowocować efektem odwrotnym do oczekiwanego.

Blog marketing jako sposób na ominięcie Adblocków

1700 banerów. Tyle każdego miesiąca (wg. SolveMedia) atakuje statystycznego użytkownika internetu. Szanse na to, że użytkownik który nie zablokował reklamy zainteresuje się jej przekazem i kliknie są mizerne (SolveMedia twierdzi, że mamy większe szanse na to, że user zdobędzie Mont Everest). Aby stworzyć skuteczną reklamę trzeba zatem nie tylko ominąć Adblocka ale również zwiększyć głębokość dotarcia do użytkownika i poprawić jego responsywność. Odpowiedzią na wszystkie te trzy potrzeby jest blog marketing.

3 korzyści z blog marketingu w dobie adblocków

1. Dotarcie do użytkowników stosujących adblocki

Żaden z Adblocków stosowanych przez użytkowników nie blokuje publikacji reklamowych w formie content marketingu. A to pozwala dotrzeć z przekazem do wszystkich odbiorców – również tej 1/3 internautów, która zamyka się na pop-upy, banery czy reklamy pełnoekranowe.

Dzięki serwisowi ReachaBlogger można dotrzeć do wszystkich tych użytkowników, którzy świadomie reklamy blokują i wydają się zamknięci na przekaz reklamowy. To wielki kawałek tortu, w który inwestuje jedynie część marketerów i nierzadko jedna z bardzo niewielu możliwości dotarcia do grupy docelowej.

2. Większa responsywność użytkowników

Blog marketing z samego już założenia, dzięki swojej specyficznej formie, pozwala znacznie głębiej docierać z przekazem do świadomości użytkowników. Nie jest to jedynie migający obrazek czy wyłączane po 5 sekundach video, nie pozostawiające śladów w świadomości użytkowników. To pełnowartościowy przekaz, który czytelnik wybrał świadomie i na który może odpowiedzieć (np. w komentarzu w blogu).

Ta głębokość dotarcia do użytkownika jest dodatkowo większa właśnie u tych użytkowników, którzy stosują blokowanie reklam. Dlaczego? Bo dzięki mniejszemu codziennemu kontaktowi z reklamą, wykazują oni większą otwartość na przekaz reklamowy i mniejszą ślepotę banerową. To osoby, których przestrzeń do świadomej konsumpcji reklamy jest większa.

To również często użytkownicy, którzy świadomie poszukują informacji na temat danego produktu czy usługi. Warto zauważyć, że artykuły pisane w ramach blog marketingu pojawiają się w wynikach wyszukiwania, kiedy użytkownik poszukuje opinii i materiałów na dany temat. To daje możliwość dotarcia nie tylko do stałych czytelników bloga, ale również do wszystkich użytkowników, którzy aktywnie są zainteresowani danym produktem (bądź produktami zbieżnymi).

3. Przekaz reklamowy postrzegany jako bardziej etyczny

To, co przekonuje konsumentów, którzy są odbiorcami reklamy w przypadku blog marketingu to również szczerość przekazu oraz możliwość świadomego wyboru treści reklamowej. W praktyce chodzi o to, by bloger oznaczył publikację reklamową (dzięki czemu odbiorca reklamy może zadecydować czy chce zapoznać się z materiałem) oraz by nie utracił zaufania konsumentów (o to dba już sam bloger prezentując swoje autentyczne opinie).

Psychologicznie rzecz ujmując, daje to znacznie większe możliwości wpłynięcia na opinie konsumenta – zwłaszcza takiego, który blokuje reklamy. Taka osoba nie chce i unika reklam. Nawet zatem, jeśli dotrzemy do niej „bocznymi drzwiami” np. poprzez Anti-Adblock Killera stosowanego przez niektóre serwisy, to i tak taki przekaz będzie nieskuteczny (a nawet wywoła odwrotny efekt, bo użytkownik poczuje się zmuszony do odbioru reklamy). W przypadku blog marketingu jest jednak inaczej. Użytkownik, dzięki regule zaangażowania i konsekwencji będzie bardziej skłonny zaufać produktowi, w który już zainwestował swój czas poświęcony na lekturę materiału na blogu.

Blog marketing to również możliwość tworzenia spersonalizowanego, dopasowanego do grupy odbiorców przekazu. Tworzy go przecież sam bloger, który najlepiej zna własnych użytkowników. A takiej wartości przekazu nie można nie docenić.

Brak Komentarzy