10 zasad owocnej współpracy z blogerami

head-pic

10 zasad owocnej współpracy z blogerami

O tym, że współpraca z blogerem się opłaca, wie chyba każdy, kto poważnie myśli o promowaniu swojej marki w sieci.
Jeżeli jednak wydaje Ci się, że w kontaktach z wpływowym influencerem możesz sobie pozwolić na wiele, to uważaj.
Ten tekst uchroni nie tylko Ciebie i Twoją markę przed poważną wtopą, ale także przed złą sławą w całej blogosferze.

  1. Po pierwsze opracuj plan. Wprawdzie blogerzy uchodzą za oryginalną i nieprzewidywalną grupę, jednak wspólna strategia uratuje Was przed nieporozumieniami. Wyznacz cel oraz metody działania, przedstaw swoje oczekiwania oraz potencjalny budżet. Tu piszemy o tym nieco więcej.
  2. Zrób dokładny research. Zacznij od poszukiwań w obrębie interesującej Cię tematyki. Solidna lektura bloga pozwoli Ci poznać blogera, jego temperament oraz sposób komunikacji z odbiorcami. Dokładnie się im przyjrzyj, ponieważ to oni staną się Twoją grupą docelową.
  3. Poznaj zasięg blogera. Pomogą Ci w tym: liczba komentarzy pod wpisami, narzędzia do monitoringu portali społecznościowych, a także odpowiednie rankingi. Ale pamiętaj, nie zawsze duży zasięg jest dla Ciebie korzystny. Współpraca z blogerami niszowymi (którzy mogą posiadać mniejsze, ale bardziej zaangażowane audytorium) może zdecydowanie bardziej przełożyć się na efekty współdziałania.
  4. Stawiaj na oryginalne i nieszablonowe treści. Nie oszukujmy się, blogowanie wbrew pozorom ma sporo wspólnego z reklamą. Im bardziej kreatywna i wyróżniająca się z gąszczu innych, tym lepiej dla marki. Tym samym sztampowe wpisy na blog raczej nie angażują odbiorców, a co za tym idzie, nie zarabiają.
  5. Bloger to Twój partner – pamiętaj o tym. Traktuj blogera indywidualnie. Rozmawiaj i nawiązuj przyjazne stosunki. Możesz współpracować z wieloma blogerami, ale nie daj żadnemu z autorów odczuć, że jest jednym z wielu.
  6. Określaj zasady i Twoje oczekiwania. Jasno i wyraźnie. Wasza współpraca musi posiadać jakieś punkty oparcia. Ustalcie częstotliwość i rodzaj publikacji, terminy, gdzie materiały promocyjne będą udostępniane itd.
    Jeśli wydaje Wam się, że dogadaliście wszystko, to zostaje jeszcze…
  7. Jak każdy pracownik, jak każda firma, jak każda instytucja, z którą zawieracie współpracę, również i bloger będzie oczekiwał wynagrodzenia za swoje działania. W poważnej i szczerej rozmowie uzgodnijcie, czy interesuje Was współpraca barterowa, czy wynagrodzenie finansowe. W żadnym wypadku nie próbuj kombinować i oszukiwać blogera. Taka praktyka szybko odbije Ci się czkawką. A zatem…
  8. Bądź uczciwy w kontaktach z blogerami. Istnieje wówczas duża szansa, że nie napiszą o Tobie i Twojej marce źle w internecie,
    a to z pewnością uchroni ją samą przed ogromnymi stratami wizerunkowymi i nie tylko.
  9. Ty też oczekuj uczciwości od blogera. Uważnie przyglądaj się temu, jak to on wywiązuje się z postanowień, które wspólnie określiliście na początku współpracy. Nie bądź bierny w Waszej relacji, a najlepiej…
  10. Podziel się z blogerem swoim zadowoleniem, dobrym słowem lub uznaniem, kiedy widzisz, że rzeczy obrały dobry kurs.

Warto na koniec powtórzyć, że bloger to twórca z charakterem, który posiada świadomość swojej siły w sieci. Postępując według podanych wyżej zasad, można znacznie zminimalizować ryzyko skompromitowania marki w blogosferze. Uczciwość i optymizm we wzajemnych relacjach pozwalają jednak zdziałać cuda. Otwarcie na pomysły blogerów również przynoszą ciekawe efekty. Tym samym i my otwieramy się na Wasze sugestie i doświadczenia związane ze współpracą z blogerami i zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach :)

Zobacz też, jakie oferty współpracy blogerzy odrzucają najczęściej.

Brak Komentarzy