Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi znane przysłowie. W przypadku blogosfery możemy nawet powiedzieć – jak cię widzą, tak cię czytają. Jeżeli kiedykolwiek zdecydowałeś się na wybór bądź odrzucenie jakiegoś produktu ze względu na opakowanie, to z całą pewnością wiesz, o co chodzi. Dziś opowiemy, jak uatrakcyjnić blog i dlaczego to takie ważne.

 

  1. Zdjęcia. Zapewne nie pierwszy raz słyszysz, że jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów. W dodatku to obraz ma siłę przyciągania uwagi odbiorcy. Zauważ, że zdecydowana większość Twoich czytelników to wzrokowcy. Dlatego postaraj się, żeby posty na blogu zawierały zdjęcia, ale też, aby te zdjęcia były…
  2. Atrakcyjne dla oka. Być może jesteś zawodowym fotografem i nie opublikujesz żadnego zdjęcia w sieci bez dokładnej i kompleksowej obróbki. Jeśli jednak nim nie jesteś, nie trać nadziei – nadal możesz publikować świetne fotografie wysokiej jakości. Pewnie nasuwa Ci się teraz pytanie…
  3. Skąd je wziąć? Przy czym najlepiej, żeby były darmowe i nadawały się do wykorzystania w celach marketingowych? Na takich stronach, jak: morguefile.com, unsplash.com, pixabay.com, magdeleine.co czy deathtothestockphoto.com znajdziesz mnóstwo wysokiej jakości zdjęć do całkowicie legalnego wykorzystania. Mimo tak szerokiego spectrum tematycznego obrazów i dużej ilości zasobów, zapytasz pewnie…
  4. „Dlaczego właściwie nie mogę pobierać zdjęć z Google’a?”. Ponieważ zdecydowana większość fotografii wyświetlających się w zakładce „Grafika” jest objęta prawami autorskimi, a to oznacza, że ich bezprawne wykorzystanie może na ściągnąć na Ciebie nie tylko problemy prawne, ale też bardzo złą sławę w blogosferze. Oczywiście możesz skorzystać z zaawansowanych funkcji wyszukiwarki, które wyszukują darmowe zdjęcia do legalnego użytku, jednak dokładnie tym samym zajmują się wymienione w 3. punkcie serwisy. Tymczasem zdjęcia to nie wszystko. Inne elementy, które pozytywie wpłyną na prezencję Twojego bloga to…
  5. Ikony udostępniania w Social Media. Ludzie uwielbiają dzielić się i tym samym nakręcać ożywione dyskusje! Jednak każdy z nas ma w sobie choć odrobinę leniwego usposobienia i nie zawsze pała chęcią, by kopiować cały długi link z okna przeglądarki, po to, żeby za chwilę wkleić go na Facebooku czy Twitterze. Szczególnie niechętnie robią to użytkownicy urządzeń mobilnych. Dlatego zadbaj, aby Twój blog zawierał ikony udostępniania treści na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTubie oraz innych kanałach, na których mogą znajdować się Twoi potencjalni odbiorcy. To ważne, ponieważ to jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie nowych czytelników. Naprawdę!
  6. A może nowy szablon? Z początku może się to wydawać dużą zmianą i czasochłonnym procesem, jednak odświeżając w ten sposób blog, spodziewaj się, że nowi odbiorcy chętniej zatrzymają na nim swój wzrok. Na taką zmianę przychylnie spojrzą też Twoi stali czytelnicy. Unikaj domyślnych layoutów, które nie wyróżniają Twojego bloga spośród tysięcy innych tego typu miejsc w sieci. Jeśli potrafisz, sam stwórz szablon, jeśli nie…
  7. Pobieraj szablony z sieci. Internet to skarbnica szablonów, które możesz pobrać zupełnie za darmo. Zarówno WordPress jak i Blogspot oferują bogatą pulę „skórek”. Jeśli jednak szukasz czegoś więcej, sięgnij choćby do takich źródeł jak: https://athemes.com/collections/free-wordpress-themes/ (dla WordPressa) czy https://gooyaabitemplates.com/ (dla Blogpsota).
  8. Długość tekstu ma znaczenie. Projektuj Twoje posty tak, aby nie były za krótkie tzn. nie miały mniej niż 1000 znaków. Możesz wówczas stracić na wiarygodności w oczach czytelników, bo jak wartościową i rozbudowaną informację zmieścisz w tylu znakach? Nie wolno Ci też przesadzić w drugą stronę. Pomyśl, jak sam zareagujesz, widząc rozległy tekst, którego zgłębienie zajmie Ci godzinę albo dwie? Może to mało odkrywcze, ale post na blogu nie powinien być ani zbyt długi, ani zbyt krótki. Najlepiej niech oscyluje między 2000 a 6000 znaków.
  9. A czy grafika na Twoim blogu koresponduje z jego tematyką? Podejmij tę krótką refleksję na temat opublikowanych już na Twoim blogu treści, zdjęć i innych elementów wizualnych. Postaraj się, by treści wizualne na blogu uzupełniały się wzajemnie. Jeśli uznasz za stosowne, stosuj różnego rodzaju wykresy czy infografiki. Szczególnie te ostatnie są chętnie czytane i udostępniane w sieci.
  10. Zadbaj o czytelność. To znaczy – ułatwiaj czytanie tekstu. Stosuj czytelne czcionki, wyróżniaj nagłówki, podtytuły, leady, możesz także tytułować poszczególne „podrozdziały” posta. Justuj tekst albo przynajmniej wyrównuj do lewej. Staraj się, aby zdjęcie w obrębie wpisu były dostosowane do szerokości szpalty. Ogólnie rzecz biorąc – wprowadzaj ład i porządek, a jeśli nie masz 100% pewności, czy blog jest dostatecznie czytelny, poproś o opinię znajomych 🙂

Nadal masz wątpliwości dotyczące designu, który miałby wesprzeć zarabianie na blogu? Podpatruj u najlepszych, sprawdź jak robią to influencerzy, zwróć uwagę na stosowane przez nich szablony, czcionki, kolorystykę i formatowanie tekstu, a także uważnie oglądaj publikowane zdjęcia. Może odnajdziesz cechy wspólne bądź pewne mechanizmy czy prawidłowości? Jeśli tak, koniecznie podziel się nimi w komentarzu 🙂